Loma ja uni

Oletko sinä niitä ihmisiä, jotka nukkuvat lomamatkalla kuin tukki? On ihan sama missä lomailet – nukut yhtä hyvin yksin teltassa keskellä Lapin karua erämaata, kelluvassa bambuhotellissa Thaimaassa rottien vilistäessä lattianraoissa tai kesäleirin yhteismajoituksessa kovalla patjalla vanhan kansakoulun jumppasalissa. Kun stressi ja kiireet helpottavat ja on mahdollista nukkua niin pitkään kuin huvittaa. Ehkä sinulle on kertynyt univelkaa työn tai muun asian takia? Pidempään kertynyttä univelkaa ei tosin valitettavasti pysty loman aikana maksamaan pois – jos pystyisi, minä nukkuisin varmaan seuraavat 2-3 vuotta putkeen. Jos olet laiminlyönyt untasi koko vuoden, ei tilanne mitenkään ehdi korjaantua loman aikana. Palautuminen ja riittävien yöunien arvostaminen on tärkeää, niin lomalla kuin arjen keskelläkin.

Vai kuulutko siihen kategoriaan, jotka nukkuvat lomalla vieraassa paikassa yleensä paljon huonommin kuin kotona tutussa sängyssä ja ympäristössä? Ehkä jopa kartat lomareissuja ja hotelliöitä, koska ajattelet että kuitenkin tulet valvoskelemaan matkallasi ja päivisin on hankala ja energiaton olo. Voi olla, että nukut lomasi aikana kotona paremmin ja siksi jäät mielummin lomailemaan kotioloihin. Eräs toissa kesän ilmiö Suomessa oli ”ilmastointilaiteturismi”, jolloin henkilö lähtee helteillä kuumasta kodistaan pakoon ja nukkumaan vaikkapa viilennettyyn hotellihuoneeseen. Olemme väsyneinä valmiita maksamaan hyvistä yöunista.

Lomalla kukkujasta lomalla nukkujaksi

Itse kuuluin aiemmin tähän jälkimmäiseen kategoriaan eli lomamatkoilla nukuin aina vielä huonommin kuin kotona. Tähän vaikutti osaltaan se, että yritykseni luotsaamisen takia olin tietynlaisessa valppaus- ja vireystilassa myös lomani aikana. Ennen lomamatkaa oli pitänyt tehdä varastoon niin paljon tulevan viikon töitä kun vain pystyi ja olin jo aika puhki matkalle lähtiessäni. Stressiä aiheutti myös se, etten pystynyt matkani aikana selvittämään tai tekemään tiettyjä asioita, ja näin miten ne kasaantuivat. Välillä myös konkreettisesti hoidin työasioita. Eräskin Garda-järven lomaviikko kului hotellin aulassa verkkokaupan teknisiä ongelmia ja asiakaspalvelua hoidellessa – tuo lomamatka ei mennyt ihan suunnitellusti. En silti antanut tämän rajoittaa elämääni ja matkustelin sen verran mitä vaan töiltäni pystyin. Nyt kun pystyn määrittelemään paremmin itse työni määrän ja olen selättänyt pahimmat uniongelmani, huomaan että tilanne on kääntynyt päälaelleen: Nukun lomamatkoilla paremmin kuin kotona!

Olen nyt ollut reilut kaksi viikkoa Espanjassa ja nukkunut NIIN hyvin etten ikinä olisi osannut unelmoida tästä: Olen täällä nukkunut kolme aivan täyttä yötä, siten että ensimmäinen tietoisempi havahtuminen on tullut vasta aamulla klo 7 jälkeen. Mitä ihmettä, que pasa? Se on tuntunut aivan käsittämättömän upealta, vaikka monelle ihmiselle tämä on peruskauraa. Ja sama juttu tapahtui edellisellä lomareissulla Ranskassa. Toki joukkoon mahtuu myös muutamia huonompia öitä, mutta se on täysin normaalia. Yleensä huonommat yöt liittyvät siihen, että olen katsonut Netflixiä ohi uniajan ja siitä suoraan pää tyynyyn. Ja sama juttu kun olin flunssassa.

Onko minusta siis tulossa pikkuhiljaa ”normaali nukkuja”? Ja jatkuuko tai paraneeko tilanne Suomeen palatessa?

Olen miettinyt, mistä tämä voi johtua ja tullut näihin johtopäätöksiin:

  1. Pimeän ja valon vaihtelu on täällä todella selkeää ja säännöllistä. Pimeää on aina 21 maissa ja valoisaa 8.30 mennessä. Aina. Säännöllistä uni-valverytmiä on helppo noudattaa ympäri vuoden. Oikein tunnen, kun melatoniini alkaa kohisemaan elimistössäni 21 jälkeen! Ja vaikka yhtenä iltana juhlin pikkutunneille asti, ei se sekoittanut unirytmiäni mitenkään. Seuraavana yönä menin nukkumaan normaalin aikaan ja nukuin hieman pidempään, 9 tuntia.
  2. Täällä ollessa minulla ei ole niin paljon velvoitteita ja stressiä aiheuttavia asioita kuin normaalissa arjessa. Olen tehnyt töitä sekä lomaillut, kumpaakin sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä. Huolehdin vain itsestäni ja kuuntelen herkällä korvalla mitä milloinkin tarvitsen.
  3. Olen käyttänyt kehoani ja mieltäni eri tavoilla kuin perusarjessa. Varsinkin mieltä – uuteen ympäristöön, kulttuuriin, ihmisiin ja kieleen tutustuminen rasittaa aivoja aivan eri tavalla kuin tutut mukavuusalueen sisäpuolella olevat jutut. Liikun säännöllisesti myös kotona, mutta täällä tulee tehtyä pidempiä lenkkejä, käveltyä joka paikkaan (ei autoa) ja oltua ulkoilmassa enemmän. Sopivan fyysisen ja psyykkisen rasituksen vaikutukset uneen ovat kiistattomat.
  4. Mentaalivalmennukseni teho voimistuu koko ajan; tämä on yksi vaihe prosessissa matkalla kohti normaaleja yöunia.

Lisäksi täytyy vielä mainita, että vuokraamani asunto on aivan ihana; kodikas turvallinen ja rauhallinen pesä, jonka saa sopivaan lämpötilaan ja hämäryyteen.

Halusin jakaa nämä havaintoni kanssasi, koska itse asiassa nämä samat asiat ovat tosi tärkeitä riittävien ja laadukkaiden yöunien saamiseksi perusarjessakin: oman uni-valverytmin tunnistaminen ja sen mukaan eläminen, itselle sopivat nukkumisolosuhteet, valoisuuden säätely (tätä joutuu Suomessa tekemään aika paljon itse koska ilmasto ei tue tätä, mm. pimennysverhot, kirkasvalolamput, unimaski, valoisaan aikaan ulkoilu jne.), stressin ja kiireen minimointi, palautuminen sekä oman kehon ja mielen sopiva rasittaminen liikunnalla, ulkoilulla, uutta oppimalla, kokeilemalla, menemällä mukavuusalueen ulkopuolelle. Ja tottakai yleinen tyytyväisyys elämään auttaa asiaa huomattavasti. Hyviä unia sinulle niin arjessa kuin lomallakin!

2019-11-11T08:50:20+03:00

Leave A Comment