Unilääkkeiden käytön lopettaminen, osa 1: Mun on pakko saada nukuttua, koska on pakko jaksaa

Oletko jäänyt koukkuun nukahtamis- tai unilääkkeisiin? Tiedostat, että lääkkeistä olisi hyvä vieroittautua, varsinkin jos olet käyttänyt niitä pitkään. Milloinkaan vaan ei löydy täysin sopivaa ajankohtaa lopettamiselle. Tai et tiedä mistä saisit tukea tähän prosessiin, joka tuntuu yksin aivan liian ylivoimaiselta. Ja tottakai myös pelottaa, miten lääkkeettömyys vaikuttaa uneen ja miten jaksaa jos ei ilman lääkkeitä nukukaan juuri ollenkaan. Myös vieroitusoireet arveluttavat – pystyykö silloin käymään töissä ja elämään normaalia elämää? Entä onko vaarallisempaa käyttää unilääkkeitä ja nukkua jotenkuten vai olla käyttämättä lääkkeitä ja nukkua huonosti?

Eroon unilääkkeistä

Jaan sinulle tässä bloggaussarjassa omia kokemuksiani, oivalluksiani, havaintojani sekä unitutkimusten tuloksia unilääkkeiden käytöstä ja lopettamisesta. Tiedän, mistä puhun. Käytin monenlaisia unettomuuteen tarkoitettuja lääkkeitä (nukahtamis-, uni-, rauhoittavia ja mielialalääkkeitä) 18 vuoden ajan, kunnes päätin että nyt saa riittää. Omaan lopettamispäätökseeni vaikutti se, ettei lääkkeistä tuntunut enää olevan mitään hyötyä. En enää saanut lääkkeiden avullakaan  nukuttua tyydyttävästi, eikä kemiallinen uni ollut todellakaan virkistävää, en mm. nähnyt unia juuri milloinkaan. Olin pari vuosikymmentä pärjännyt lääkkeiden avulla suht hyvin ja elänyt ihan normaalia nuoren naisen elämää iloineen ja suruineen. Annoskokokaan ei ollut kasvanut sinä aikana juurikaan, mutta toki tiedostin että olin psyykkisesti täysin riippuvainen lääkkeistä. Olin menettänyt kokonaan luottamukseni luonnolliseen uneen ja tarvitsin valkoisen napin nukahtaakseni. Minun oli pakko jaksaa (käydä töissä, hoitaa lapset, hoitaa koti, urheilla, olla mukana monessa jne.) ja koin että minulla ei ole ”varaa” valvoa. Tällä perustelin itselleni lääkkeiden käytön. Mitkä sinun perustelusi ovat?

Vuosien kuluessa aloin muiden huolien lisäksi olla myös huolissani omista kognitiivisista kyvyistäni – tuntui etten muista tai opi mitään kovin helpolla, ja aiemmin pulpunnut luovuuteni oli täysin kateissa. Todellinen pysähtyminen tapahtui eräänä syksyisenä yönä kaksi vuotta sitten, kun heräsin aamulla tokkuraisena, enkä muistanut paljonko ja mitä lääkkeitä olin yön aikana ottanut ahdistukseeni. En halunnut todellakaan kuolla, vaan elää! Lopulta tilanne eteni niin pitkälle, että jatkuva ylivireystila, huoli unettomuudesta ja hektinen elämä veivät jaksamiseni äärirajoille ja jouduin jäämään pitkälle sairaslomalle. Burnoutin jälkeen päätin laittaa oman hyvinvointini etusijalle, ja siitä alkoi matkani kohti toipumista ja lääkkeetöntä elämää.

Minä antaisin mitä vaan, jos lääkäri olisi aikanaan kertonut minulle että unilääkkeitä kannattaa ja saa käyttää vain akuutin kriisin ajan, enintään 2-4 viikkoa, ja samalla  varoittanut suuresta riippuvuusriskistä. En sitä itse tajunnut ajatella, kun yritin vain selviytyä seuraavaan päivään. Olisin lisäksi tarvinnut keskusteluapua kriisin keskellä. Senjälkeinen elämäni olisi ollut aivan erilaista, jos olisin tilanteen rauhoituttua saanut unet takaisin muilla tavoin. Mutta toisaalta, nyt en olisi kertomassa tätä tarinaani sinulle, enkä tulisi auttamaan muita pääsemään unettomuudesta mentaalivalmennuksen avulla.

Mutta siirrytäänpä nyt sinuun. Pohditko, milloin olisi sopiva aika aloittaa lääkkeistä vierottautuminen? Tähän en osaa antaa yksiselitteistä vastausta, sillä se riippuu ihan sinun elämäntilanteestasi, terveydentilastasi ja motivaatiostasi. Sanoisin, että jos olet jo miettinyt asiaa jonkin aikaa, paras hetki on nyt. Sillä aivan täydellistä hetkeä ei ehkä tule milloinkaan. Toki jos sinulla on jokin pidempi vapaa tai loma tulossa tai muuten iisimpi ajanjakso elämässä, niin aina parempi. Kaikista ratkaisevin tekijä on kuitenkin sinun tahdonvoimasi, sillä sitä tullaan tarvitsemaan. Päätöksen tehtyäsi olet jo matkalla. Tiesitkö muuten, että unettomuus, yölliset heräämiset, levottomuus ja sekavuus voivat johtua ainakin osittain myös unilääkkeiden käytöstä?

Ennen unilääkkeen käytön lopettamista

Jos harkitset unilääkkeiden käytön lopettamista, tässä sinulle muutama vinkki mistä asioista kannattaa lähteä liikkeelle:

  1. Neuvottele aina lääkärin kanssa lopettamisesta. Tehkää suunnitelma siitä, millä vauhdilla annoskokoa vähennetään. Jos käytät lisäksi muita lääkkeitä tai sinulla on jokin perussairaus tai mielenterveyden häiriö, nämä täytyy huomioida suunnitelmassa.
  2. Ennen lääkehoidon purkua kannattaa tutustua kognitiivisiin työkaluihin sekä rentoutumis- ja palautumiskeinoihin. Rakenna nukkumisympäristöstäsi mahdollisimman otollinen unille. Myös omat elintavat ja elämänrytmi kannattaa ottaa kriittiseen tarkasteluun. Tukevatko vai haittaavatko ne luonnollista untasi?
  3. Pohdi, milloin sinulle olisi paras aika aloittaa vieroittautuminen. Jos sellaista ei ole, niin aloita mahdollisimman pian.
  4. Kerää ympärillesi ihmisiä (lähiperheen lisäksi), jotka tukevat sinua tässä prosessissa. Voitko puhua asiasta ystävillesi? Onko kotipaikkakunnallasi uniryhmää, josta voisit saada vertaistukea? Voitko hankkia tukea ammattilaiselta (terapeutti, työterveyshuolto, univalmentaja)? Yksikin tukihenkilö on parempi kuin ei ketään.
  5. Mieti, kuinka paljon haluat päästä eroon unilääkkeistä? Asteikolla 1-10, kuinka motivoitunut olet? Pohdi myös syitä, miksi haluat lopettaa lääkkeiden käytön? Näitä perusteluja tulet todennäköisesti tarvitsemaan vielä myöhemmin heikon hetken koittaessa.

Seuraavassa postauksessa kerron, miten itse aloin vähentämään lääkkeiden käyttöä ja annan sinulle lisää eväitä fyysisen ja psyykkisen riippuvuuen purkamiseen.

Lue lisää Elossa® Univalmennuksesta täältä.

2019-09-11T19:48:57+03:00

Leave A Comment