Unettomuus ja parisuhde

Tunnetko pientä kateutta, kun puolisosi nukahtaa jo suurinpiirtein ennen kuin hänen päänsä osuu tyynyyn? Kuorsaa tyytyväisenä sinun tunkiessasi ärsyyntyneenä korvatulppia syvemmälle korviin?

Entä häiriintyykö kumppanisi sinun yöllisestä sängyssä pyörimisestäsi, wc:ssä ramppaamisesta tai tuskailustasi? Oletteko ajautuneet nukkumaan eri huoneissa, jotta kumpikin saisi edes minimimäärän unta? Ahdistaako ajatus samassa sängyssä nukkumisesta, koska silloin menetät oman rauhasi ja arvokkaat yöunesi?

Onko liiallisesta valvomisesta aiheutuva alakulo ja ärtyisyys sysännyt parisuhteesi väärille raiteille, jopa eroon saakka? Ajatteletko joskus, että yksin olisi helpompaa elää uniongelman kanssa?

Tai etkö uskalla edes haaveilla parisuhteesta, koska kukaan ei kuitenkaan ymmärtäisi sinun yöllisiä taistelujasi, monimutkaisia unirituaalejasi ja elämäsi rajoittuneisuutta? Eikö sinulla ole energiaa tutustua uusiin ihmisiin tai lähteä paikkoihin, joissa voisit kohdata heitä?

Unettomuuden hinta voi olla todella kova ja vaikuttaa ratkaisevasti parisuhteeseen tai sen puuttumiseen, koko perheeseen ja muihin ihmissuhteisiin. Tässä bloggauksessa annan sinulle vinkkejä laadukkaampaan yhdessä nukkumiseen ja sitä kautta parisuhteen hoitoon.

Miten nukkua paremmin yhdessä – 10 vinkkiä

 

  1. Keskustelkaa, kuinka tärkeää teille on nukkua samassa sängyssä. Onko molemmille OK joskus tarvittaessa nukkua erillään? Tai olisiko joskus kiva nukkua yhdessä? Millainen tilanne olisi ideaali molemmille? Koittakaa löytää kompromissi, jotta kumpikin voisivat olla tyytyväisiä ja onnellisia.
  2. Ole tyytyväinen, jos puolisosi on hyvä nukkuja äläkä missään nimessä sabotoi hänen yöuniansa –  kaksi rättiväsynyttä on räjähdysherkkä yhtälö. On hyvä, jos edes toisella on huonoimpina päivinäsi psyykkistä joustavuutta. Puolisosi ei ole vastuussa sinun nukkumisestasi.
  3. Korvatulpat, korvatulpat, korvatulpat – pieni keltainen ihme turvaa yöunesi.
  4. Hankkikaa riittävän iso sänky, ettei toisen kääntyily haittaa toisen yöunia. Onneksi vesisänkytrendi meni ohi jo ajat sitten!
  5. Testailkaa eri käytäntöjä: onko nukahtamisen kannalta helpompi mennä samaan aikaan nukkumaan vai siten että toinen menee ensin ja toinen myöhemmin? Miten saisitte uni- ja elämänrytminne sovitettua yhteen parhaiten? Nukutteko paremmin yhdessä vai eri huoneissa? Vai samassa huoneessa eri sängyissä?
  6. Jos teillä on erilainen elämänrytmi ja toisen on herättävä aikaisemmin esim. töihin ja toinen haluaisi nukkua pidempään, toimii rannekellossa oleva äänetön tärinähälytys hyvin eikä vielä unessa oleva välttämättä herää tähän.
  7. Jos nukutte pääosin erillään ja toivoisitte tähän muutosta, aloittakaa pienin askelin – vaikka yksi yö viikossa samassa sängyssä silloin kun seuraavana päivänä ei ole mitään erityisen tärkeää. Ei haittaa, vaikka yhtenä yönä tulisi nukuttua tavallista vähemmän, sillä saatu läheisyys varmasti korvaa tämän.
  8. Sopikaa etukäteen säännöt huonojen öiden varalle. Kerro puolisollesi, miten haluavat toimittavan jos sinulla on katastrofiyö. Haluatko pari myötätuntoista sanaa, lempeää silittelyä tai käpertyä turvaan lusikkaan? Vai siirtyykö jompikumpi siirtyy loppuyöksi toiseen huoneeseen tai sohvalle? Vai onko parempi ettei kumppanisi tee eikä sano mitään. Kun asioista on sovittu etukäteen, on yöaikaan helpompi toimia siten että unen jatkumiselle on mahdollisimman otolliset olosuhteet.
  9. Ei ongelmien vatvomista eikä mieltä kiihdyttäviä keskusteluja yöllä kumppanin kanssa. Yöaika ja väsymys vääristää ajatusmaailmaamme siten, että ongelmat ja vaikeudet tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Keskusteluista on yleensä vain pelkkää haittaa. Kokeile mielummin itse kirjoittaa huoliasi tai ajatuksiasi paperille kuin että pilaat puolisosi yöunet niiden takia. Toki jos pelot ja ahdistus käyvät ylivoimaisiksi, on hyvä että sinulla on vieressä ihminen jolta saat turvaa tarvittaessa.
  10. Liitä mielikuvaharjoituksin positiivisia, unta parantavia mielikuvia läheisyyteen kumppanisi kanssa. ”Rakkaushormoni” oksitosiinia erittyy halatessa, suudellessa, hipsuttaessa ja se liittyy muutenkin seksuaaliseen mielihyvään. Sillä on todettu olevan pelkoa ja ahdistusta lieventävä vaikutus. Eli läheisyys kumppanisi kanssa on todellinen luomu-unilääke!

Älä anna unettomuuden tai herkkäunisuuden ottaa ylivaltaa elämässäsi ja määritellä sitä, pystytkö elämään parisuhteessa. Herkkäunisellakin on oikeus hyvään parisuhteeseen! Ja herkkäunisen puolisolla on oikeus nukkua hyvin.

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua teille matkalla kohti parempia yhteisiä yöunia. Mielelläni kuulisin myös, mikä teillä on toiminut?

2019-07-05T07:18:39+03:00

Leave A Comment