Walk & Talk kävelyvalmennus – mielen ja kehon huoltoa kävellen

Miltä kuulostaisi lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja lähteä Life Coachin kanssa kävellen tapahtuvaan valmennukseen? Samalla kun mielesi kevenee, stressi lievittyy, teet oivalluksia ja ratkaisuja, saat liikuntaa, raikasta ilmaa ja elämyksiä luonnon keskellä.

Käveleminen kannattaa

Kävelemisen hyödyt ja terveysvaikutukset ovat kiistattomia. Jo pienikin päivittäinen kävely lievittää ahdistusta, masennusta ja stressiä sekä parantaa aivojen toimintaa. Varsinkin luonnossa liikkumisella on tunnetusti mieltä tyynnyttävä ja rentouttava vaikutus. Kävellessä vapautuu mielihyvähormoni endorfiinia, ja stressihormoni kortisolin tuotanto puolestaan vähenee. Kävelyn on todettu myös ikään kuin nuorruttavan aivoja, mm. suurentamalla hippokampusta, parantamalla muistia ja pienentämällä dementiariskiä (Anders Hansen: Aivovoimaa).

Säännöllinen kävely hyödyttää myös uniongelmista kärsiviä, sillä se auttaa nukahtamaan nopeammin ja nukkumaan pidempään. Siitä saattaa löytyä apu myös levottomiin jalkoihin, koska verenkierto jaloissa kiihtyy kävelyn seurauksena. Monissa tutkimuksissa on todettu, että raskaammalla liikunnalla ei ole niin suoraa yhteyttä nukkumiseen kuin kävelyllä. Tämän olen myös itse kokeellisesti todennut.

Kävelylenkki voi myös ruokkia luovuutta, sillä kävellessä aivojen luovasta ajattelusta ja mielialasta vastuussa oleva etulohko aktivoituu. Kävellessä tapahtuva rytmikäs liike myös aktivoi molempia aivopuoliskoja, jolloin oikea luova aivopuolisko ja vasen looginen aivopuolisko pääsevät työskentelemään yhdessä. Askelluksen ja hengityksen rytmi yhdistettynä raittiiseen ilmaan saavat ajatukset kulkemaan kirkkaammin, jolloin ideoita ja oivalluksia syntyy helpommin. Oletko huomannut tämän?

Itselläni onkin tapana käydä ”aamupalaverissa” metsäpoluilla kävellen tai hölkäten ideoimassa ja suunnittelemassa uusia juttuja yritykselleni. Usein käyn myös iltakävelyllä miehen, lasten tai ystävän kanssa rauhoittamassa kehoani ja mieltäni hyviä yöunia ajatellen.

Tarinan mukaan jo Aristoteles (384-322 eKr.) käveli ja keskusteli oppilaidensa kanssa Ateenassa, samoin Jeesus opetuslastensa kanssa. Myöhemmiltä ajoilta tunnettu kävelijä oli Steve Jobs, jolla oli tapana käydä kahdenkeskisiä tärkeitä neuvotteluita kävellen. Lähtisitkö sinä kävelylle henkilökohtaisen valmentajasi kanssa?

Kävelyvalmennuksen hyödyt

  1. Mielen ja kehon huolto saadaan samalla kertaa, aikaa säästäen
  2. Luovia ideoita ja oivalluksia syntyy helpommin kävellessä
  3. Liike ja luonto energisoivat kehoa ja mieltä
  4. Vaihtuvat ja uudet maisemat tuovat uusia näkökulmia
  5. Mielen tyyntyessä syntyy tilaa uusille ajatuksille

Missä voin päästä kävelyvalmennukseen?

Teen kävelyvalmennuksia pääsääntöisesti Tampereella esim. Pyynikin ja Kaupin sekä Lempäälän maastoissa. Jos asut muualla Suomessa, niin voimme tehdä valmennuksen puhelimen ja korvanappien avulla – sinä voit kävellä Joensuussa, Inarissa tai vaikka Helsingin Kaivopuistossa ja minä lähimetsässäni. Tätä on testattu ja hyvin toimii.

Kävelyvalmennus kestää yleensä yhden tunnin, kuten muutkin valmennukset. Sinä määrittelet vauhdin ja keskustelunaiheet, minä kysyn ja kuuntelen. Jos olet stressaantunut, kiireinen, huonosti nukkuva tai kaipaat  lisää liikuntaa ja ulkoilua elämääsi, tämä on kokeilemisen arvoinen juttu. Fyysisen liikunnan lisäksi huomaat pian, että muutkin elämäsi osa-alueet alkavat valmennuksen myötä liikkua oikeisiin suuntiin!

Kysy lisää ja varaa aika täältä tai soita puh. 040 8422 661.

2019-06-30T10:12:44+03:00

Leave A Comment